Auteur: Rens Tanis
Het is het jaar 2021. Mijn eerste column voor het nieuwe Nationale Netwerkagenda. De komende tijd mag ik op dit platform mijn kennis en ervaringen delen over een prachtige vak. In een tijdperk waar het zakelijk netwerken behoorlijk op zijn kop staat……
Het fenomeen de auto in - ontvangst op locatie – spreker – netwerkborrel is nu weg. Computer aan – inloggen – frustratie over techniek – luisteren – digitale hand opsteken is het nieuwe nu. De verleiding is groot om tussentijds email te checken, de kat te observeren die over het bureau heen dendert of gewoon de achtergrond van de andere deelnemers bekijken en zien hoe ze wonen. Waar je tijdens een analoge bijeenkomst lekker kon zenden over jouw eigen bedrijf, moeten we nu een potje intensief luisteren. Via Teams, Zoom, Skype, Google loggen we massaal in om in deze crisis nieuwe contacten of kennis te halen. Een hels karwei.
In principe is er niets veranderd ten opzichte van de tijd voor de Corona-netwerk-drooglegging. Tijdens een online meeting is er nog steeds ruimte voor een korte pitch en andere deelnemers geven legio (koop-) signalen, als je zelf ook goede vragen blijft stellen. Waar je als ondernemer goed op kan inspelen. In een persoonlijke gesprek op een fysieke bijeenkomst kan je jouw gesprekspartner vaak goed lezen. In computerland is het lastiger. De nieuwe vormen van ruis, komen dan ook in de vorm van netwerkgenoten die permanent hun beeld op zwart hebben staan. Graag praten met de microfoon uit. Het te woord staan van de kinderen die een belangrijke vraag hebben. Of diezelfde kat die duidelijk honger heeft. En vergeet niet de mensen die vrolijk een ander gesprek op de chat aan het voeren zijn.
De rol van de netwerkmanager in deze digitale wereld is belangrijker dan ooit. Juist nu is belangenbehartiging van jouw leden, een platform creëren om kennis en business te delen in Coronatijd essentieel. En vergeet niet de sociale factor, haal de ondernemer uit zijn isolement. Het stellen van goede regels tijdens een online meeting is dan ook verstandig.
Een netwerkprogramma die gestoeld is op de actuele vragen vanuit de leden is essentieel. Te vaak hoor ik de teleurstelling van bestuurders dat de jaarlijkse BBQ niet door kan gaan, dus doen we maar niets. Zowel werkgevers, werknemers en ondernemers ervaren een totaal nieuwe economie. Sommige extreem succesvol, sommige diep in de problemen. En hebben ondersteuning nodig. Kansen!
Never waste a good crisis. De kans voor netwerkorganisaties om te floreren en deze traditionele branche nieuwe leven in te blazen. Er zijn legio software en apps op de markt om de communicatie te digitaliseren. Laat jouw initiatieven weten (via de Nationale Netwerk Agenda) en schreeuw van de daken hoe jouw netwerkorganisatie ondernemend Nederland gaat helpen door deze crisis. Ik ben benieuwd. Net als mijn eigen kat, want die vind netwerken vanuit huis zo gezellig.
Rens Tanis - Netwerkgids Nederland
Reactie plaatsen
Reacties