Auteur: Rens Tanis en gasten van de netwerkbijeenkomst van het Netwerkgids Netwerk Gilde evenement
Iedereen die weleens een netwerkbijeenkomst of evenement heeft georganiseerd kent het fenomeen no-shows. Hierbij bedoelen we de bezoekers die na aanmelding zonder tegenbericht niet komen opdagen. De gemiddelde no-shows, inclusief mensen die zich wel keurig bijtijds afmelden ligt op 10% van het totale aantal mensen op de gastenlijst. In de praktijk kan het percentage behoorlijk oplopen merken wij als Netwerkgids Nederland.
De effecten voor de organisator zijn groot. Soms mag je aan het publiek gaan uitleggen waarom er 50% minder mensen zitten. Of dat jouw ontwikkelde activiteiten geen doorgang kunnen vinden. Dan zwijgen we maar over natuurlijk het omzet verlies, de kosten blijven veelal hetzelfde. Maar het allerergste is natuurlijk het gevoel van in de steek gelaten te worden.
Niet alleen de eventmanager voelt de gevolgen, de persoon in kwestie die niet is komen opdagen, zal toch een rekening betalen. Dit wordt vaak niet bij stil gestaan. Je staat als no-show'er direct om de zwart lijst van ongenode gasten. En welke verhalen worden verteld door eventmanager over het feit dat jij niet komt opdagen? Niet goed voor jouw imago en business.
Tijdens een meeting van het Netwerkgids Nederland Netwerkgilde (bijeenkomsten speciaal voor netwerk- en eventmanagers) hebben we samen mogelijke oplossingen tegen no-show's van bezoekers bedacht. De uitkomsten vind je hieronder, zonder garantie op resultaat.
- Lijst van aanwezigen openbaar maken
- Twee toegangskaarten voor de prijs voor 1
- Prijs kwaliteit verhouding in orde
- Focus op de doelgroep in jouw marketing en programmering (behoeften van de klant)
- Verloting / cadeau voor de aanwezigen
- Deelnemers ophalen van huis
- Gratis parkeren
- Vastketenen in de bus
- Vooraf betalen bezoekers
- VIP Arrangement aanbieden
- Stoppen met extra’tjes, meer concentratie op de inhoud
- Actueel thema
- Incalculeren en niet zuren
- Inspirerende sprekers
- Bekende Nederlanders uitnodigen
- Netwerkgids Nederland inschakelen
- Geschapen verwachtingen waarmaken
- Zorgen voor de wauw ervaring
-
Samenwerking tussen netwerken
-
Beleving toevoegen aan het programma
-
Met een opdracht weer na buiten laten gaan
-
Ledentevredenheidsonderzoek
-
Goed marketingplan
-
Maximaal aantal deelnemers communiceren, meer mensen werven met acquisitie
-
Topless bediening / Chippendales
-
Huisdieren en kinderen mogen ook mee
-
Laag drempelig programma aanbieden
-
Alternatieve programma’s in 1 bijeenkomst
-
Parallele programma’s
-
Gratis drank
-
Korting op je lidmaatschap bij x aantal bezoeken
- Bezoekers vooraf nabellen of ze nog komen
- En natuurlijk: boete betalen als je niet komt
- Heb je nog andere toevoegingen aan deze lijst om no-shows te voorkomen? Plaats ze vooral hieronder!
Hulp nodig bij het organiseren van een succesvolle netwerkbijeenkomst, b2b evenement, concres of seminar? Neem contact met ons op.
Reactie plaatsen
Reacties